Niemcy / Fortyfikacja

Horbach: Pozostałości zapór czołgowych Linii Zygfryda


Oznacz

Udostępnij

Trasa


W pobliżu holenderskiej granicy w Horbach, dzielnicy Akwizgranu, znajdują się pułapki czołgowe, które niegdyś były częścią Wału Zachodniego. Zbudowane w marcu 1938 roku, są obecnie chronionymi zabytkami, prezentującymi przebieg linii fortyfikacji.

Od Horbach w kierunku północno-wschodnim do południowo-zachodniego biegnie około 2-kilometrowy odcinek pancernych fortyfikacji "Westwall". Łącznie rozciągał się on od granicy szwajcarskiej do Brüggen, niedaleko Viersen. Liczył ponad 630 km długości, z ponad 18 000 bunkrów i tuneli oraz niezliczonymi okopami i pułapkami na czołgi, Westwall pochłonął ogromne ilości materiałów i zasobów ludzkich. W samej Nadrenii materiały budowlane dostarczało 7500 ciężarówek i 4500 wagonów kolejowych, a 3500 autobusów służyło do transportu robotników na place budowy.

Podczas wojny Horbach miało strategiczne znaczenie zarówno dla sił alianckich, jak i niemieckich. Fortyfikacje budowano tu od marca 1938 r. i składały się z początkowej czteroprzęsłowej zapory przeciwczołgowej (cztery linie zapór pancernych w rzędzie), później rozbudowanej do pięcioprzęsłowej (pięć linii zapór pancernych w rzędzie). Te bariery przeciwczołgowe stanowiły ostatni etap rozwoju przeszkód najazdowych, takich jak rzymski limes czy średniowieczne fortyfikacje lądowe. Cztery rzędy betonowych wypustek zostały wkopane w ziemię i wystawały z niej coraz dalej, patrząc od strony ataku. Do wzmocnienia konstrukcji, której szerokość dochodziła do 13,45 m, wykorzystano fundamenty taśmowe.

Budowa przeszkód pancernych miała na celu zmniejszenie zagrożenia ze strony wrogich czołgów poprzez zmuszenie ich do skoncentrowania ataków w określonych miejscach. Tutaj liczono na interwencję mobilnej obrony złożonej z sił czołgów i pocisków przeciwpancernych.

Wraz z postępami Frontu Zachodniego w 1944 r., alianci opracowali kilka metod pokonywania przeszkód. Zazwyczaj siły piechoty posuwały się naprzód, tworzyły przyczółek, a następnie wysadzały wyłom w przeszkodzie, aby czołgi mogły przejechać. Ze strony niemieckiej ruchy aliantów były skutecznie kontrolowane dzięki wykorzystaniu tych przeszkód, ale brakowało im własnych sił w postaci czołgów i artylerii, które mogłyby przeciwdziałać natarciu aliantów.

Dziś pułapki czołgowe są dobrze zachowane i stanowią niemal jedyne ślady dawnej linii fortyfikacyjnej. Dokumentują jej przebieg i są obecnie chronionymi zabytkami.

Horbacher Straße 276, 52072 Aachen