Wielka Brytania / Historia

​​Punkt zaokrętowania Stokes Bay​


Oznacz

Udostępnij

Trasa


​​Stokes Bay był punktem zaokrętowania składającym się z czterech oddzielnych utwardzonych miejsc zaokrętowania, które nazwano G1, G2, G3 i G4. Każde z tych miejsc mogło pomieścić do czterech barek desantowych jednocześnie. Z powodu erozji wybrzeża utwardzenia te są obecnie powoli niszczone przez morze i zmywane.

W 1942 roku podjęto decyzję, że Stokes Bay stanie się punktem zaokrętowania dla operacji desantowych. Utwardzone miejsca oraz specjalne maty plażowe na potrzeby zaokrętowania zostały zbudowane przez cywilnych konstruktorów zgodnie z projektami wojskowych inżynierów.

Stokes Bay została wyznaczona jako miejsce przyjmowania osób powracających z operacji „Jubilee”, czyli rajdu na Dieppe. Celem było to, aby punkty zaokrętowania były wykorzystywane do rozładunku wszelkich poszkodowanych sprowadzonych z Dieppe. Osoby te miały być następnie przewożone do Szpitala Królewskiej Marynarki Wojennej Haslar, który znajdował się w pobliżu. Z powodu niepowodzenia operacji „Jubilee” większość poszkodowanych, których można było ewakuować, przewieziono jednak bezpośrednio do Bazy Królewskiej Marynarki Wojennej w Portsmouth.

Punkt zaokrętowania był używany przez brytyjską 3 i 50 Dywizję Piechoty podczas prób do Ćwiczeń Fabius przed operacją „Neptun” i „Overlord” w kwietniu i maju 1944 roku.

Zaokrętowanie na D-Day miało miejsce pod koniec maja i na początku czerwca. Setki pojazdów załadowano na barki desantowe, w tym czołgi DD Sherman, działa samobieżne oraz pojazdy wsparcia technicznego i rozminowania (AVRE), wraz z ich załogami. Wiele z tych pojazdów i żołnierzy weszło na pokład w gotowości do inwazji 5 czerwca, ale z powodu dwudziestoczterogodzinnego opóźnienia pozostali zakotwiczeni w Solent, aby wypłynąć następnego dnia.

Punkt zaokrętowania Stokes Bay jest otwarty dla zwiedzających, którzy mogą spacerować wzdłuż promenady od G1 na zachodzie do G4 na wschodzie. Pozostałości G3 i G4 są lepiej widoczne niż G1 i G2. Z biegiem czasu morze zmyło większość betonowej maty, ale podczas odpływu nadal można zobaczyć betonowe bloki (nazywane przez miejscowych „kostkami czekolady” ze względu na ich podobieństwo do tabliczek czekolady Cadbury). W strefie G3 i G4 w pobliżu kawiarni i pomnika parking zajmował jedną z większych utwardzonych powierzchni.

​​Stokes Bay Road, Gosport​, PO12 2TR