Francja / Pomnik

Pomnik na przełęczy Belle Barbe


Oznacz

Udostępnij

Trasa


W maju 1944 r., w ramach przygotowań do nadchodzącego lądowania, alianci zwiększyli liczbę misji lotniczych z częściowo wyzwolonych Włoch, aby utrudnić ruchy armii niemieckiej i uniemożliwić jej dotarcie do południowej Francji.

W czwartek 25 maja 1944 r. dwie grupy ciężkich bombowców B-24 Liberator z 55 Skrzydła Bombowego 15 Armii Powietrznej Stanów Zjednoczonych, 464 i 465 Grupy Bombowej, wystartowały ze swojej bazy w Gioia del Colle, w niedawno odbitym regionie Apulii we Włoszech. Ich misją było zlikwidowanie głównego węzła kolejowego w Givors, około dwudziestu kilometrów na południe od Lyonu, w dolinie Rodanu.

Podczas tej misji cztery samoloty zostały poważnie uszkodzone, a trzy nie powróciły do bazy. Amerykańskie bombowce zostały poważnie uszkodzone w drodze powrotnej, zarówno przez Flak (niemiecką obronę przeciwlotniczą), jak i przez myśliwce Luftwaffe stacjonujące w Istres, Salon-de-Provence i Arles.

Samolot "The Lucky Lady" został trafiony w główne zbiorniki paliwa. Samolot rozbił się w masywie Estérel, na przełęczy Belle Barbe, mniej niż 2 km na południe od niemieckiego myśliwca zestrzelonego kilka sekund wcześniej przez strzelców B-24.

Tylko czterech członków załogi było w stanie katapultować się z latającego wraku, który zamienił się w kulę ognia, według kilku naocznych świadków.

Z tych czterech lotników tylko pilot, podporucznik William O. Trotter, wylądował żywy w pobliżu wiaduktu Anthéor. Opatrzony i ewakuowany przez Niemców, zmarł z ran 25 sierpnia 1944 roku. Został pochowany na amerykańskim cmentarzu w Épinal.

Z trzech pozostałych spadochroniarzy, którzy zaginęli, odnaleziono tylko jednego. W kwietniu 1947 r. odnaleziono jego szkielet, wciąż owinięty w spadochron, który stanął w płomieniach.

W miejscu katastrofy, na przełęczy Belle Barbe w górach Esterel, wzniesiono stelę upamiętniającą poległych. Ścieżka prowadząca do stel oznacza tym samym miejsce, w którym członkowie załogi zostali tymczasowo pochowani po wydobyciu z wraku, kilkadziesiąt metrów wyżej w lesie.

Siedmiu członków załogi zostało pochowanych w Stanach Zjednoczonych, a dwóch na amerykańskim cmentarzu w Draguignan.

Uroczystości upamiętniające odbywają się tam co roku pod koniec maja.

Na steli błędnie podano numer seryjny 4129582. Prawdziwy numer samolotu to 4129382.

Col de Belle Barbe, 83530 Estérel