Cmentarz Obrońców Westerplatte

Po II wojnie światowej były zastępca komendanta Wojskowej Składnicy Tranzytowej, kapitan Dąbrowski, zainicjował budowę cmentarza dla tych, którzy zginęli podczas niemieckiego ataku. Na tym samym cmentarzu, w 1971 r., złożono sprowadzoną z zagranicy urnę z prochami majora Sucharskiego.

Zastępca komendanta składnicy, kapitan Franciszek Dąbrowski, służył po wojnie w Gdańsku-Nowym Porcie jako komandor sztabowy Marynarki Wojennej w stopniu komandora podporucznika. Jego pomysłem było stworzenie cmentarza poległych na Westerplatte. Cmentarz założono w ruinach wartowni nr 5, gdzie zginęła większość obrońców. Projekt pierwotnego cmentarza wykonał inż. Stefan Jelnicki, a Aleksander Kisielewicz zajął się jego budową. Na miejscu wartowni umieścili tablicę z niekompletną listą zabitych i krzyż z żelazobetonu. Granice wytyczały niewielkie słupki połączone łańcuchem. Ceremonia otwarcia odbyła się 29 lipca 1946 r. z udziałem wysokiej rangi wojskowych.

W 1957 r. pierwotną tablicę zastąpiono nową, zawierającą kompletną listę nazwisk obrońców. W 1962 r. władze usunęły krzyż zastępując go radzieckim czołgiem T-34. Weterani przenieśli krzyż na cmentarz w Nowym Porcie. W 1971 r. sprowadzono tu urnę z prochami majora Henryka Sucharskiego. Oryginalny krzyż wrócił na swe pierwotne miejsce 30 sierpnia 1981 r. przywrócony przez ruch „Solidarności”. W 1989 r. czołg przesunięto na miejsce przy placówce Fort, a na terenie cmentarza umieszczono mniejsze krzyże symbolizujące poległych obrońców Westerplatte.

Słowa kluczowe


Mapa

Pokaż na mapie

Informacje turystyczne

Na Westerplatte dociera autobus całoroczny linii 106, który kursuje we wszystkie dni tygodnia. Linia kończy i zaczyna bieg na skraju śródmieścia Gdańska. Przystanek początkowy znajduje się przy pętli autobusowej "Akademia Muzyczna", do której można dotrzeć sprzed Dworca PKP Gdańsk Główny autobusem lub tramwajem.

W okresie letnim na trasie Żabi Kruk - Westerplatte (linia F5) pływa tramwaj wodny. Zakup biletów na statku.

Historie (14)

Więcej