Transporty żywności

W kwietniu 1945 r. ludność zachodniej części Holandii głodowała. Alianci zdecydowali się podjąć negocjacje, by uzyskać możliwość przyjścia z pomocą w postaci transportów żywności. Niemcy zgodzili się na współpracę. W pierwszym tygodniu maja część miasta Wageningen przekształcono w ogromny teren składowy. Stamtąd, 750 kanadyjskich ciężarówek zaczęło rozprowadzać żywność.

17 września 1944 r. rząd holenderski w Londynie zaapelował o strajk generalny na kolei w Holandii podejmując próbę wsparcia natarcia alianckiego. W odwecie Niemcy nie dozwolili na dowóz żywności dla ludności cywilnej w zachodniej części kraju.

Zima 1944-1945 była wyjątkowo ciężka. W rezultacie w zachodniej części Holandii powszechne były cierpienie i głód. Do kwietnia 1945 r. ludzie umierali dziesiątkami. Alianci zdecydowali się podjąć z Niemcami negocjacje o możliwość dostarczania pomocy żywnościowej. Negocjacje miały miejsce w małej wiosce Achterveld w dniu 28 kwietnia 1945 r. W efekcie rozpoczęto zrzucanie żywności z bombowców, dostarczanie jej drogą wodną i koleją. Kanadyjskie ciężarówki przywoziły 300 ton żywności dziennie na miejsce zwane Nude w mieście Wageningen. Stamtąd holenderscy kierowcy ciężarówek przewozili żywność do punktów dystrybucyjnych. Kanadyjczycy wysłali w sumie 750 pojazdów o wadze 3 ton, toteż wzdłuż drogi od Wageningen do Rhenen utworzył się stos paczek żywnościowych. Dostawy rozpoczęto 2 maja 1945 r. Tydzień później 30 ciężarówek przejeżdżało linię demarkacyjną co trzydzieści minut.

Słowa kluczowe


Mapa

Pokaż na mapie

Historie (14)

Więcej